Svetlo upozorenja za slovačku auto industriju


Kada je David prvi put došao na posao u fabrici Volkswagen u Slovačkoj, kolege su mu čestitale na dobro plaćenoj poziciji na koju je mogao da računa do odlaska u penziju.

Dve godine kasnije, David je jedan od 3.000 otpuštenih u fabrici koja pravi  modela od Volkswagen Touareg i Porsche SUV-a do VW Up mini automobila gde je nastao „udar“  u pravcu smanjenja radnika u Slovačko, najvećem proizvođaču automobila po glavi stanovnika.

„Sve moje kolege su mi govorile da nema razloga za brigu, ako se naviknem  na radno opterećenje i radni tempo, plata će se postepeno povećavati  i ja ću imati stabilan posao do penzije“, rekao je David koji je odbio da otkrije svoje prezime. „ I odjednom dobijem poziv iz ljudskih resursa i saznajem da me otpuštaju.“

Gubici radnih mesta u fabrci, najvećem slovačkom poslodavcu u privatnom sektoru, povlače izazove  sa kojima se zemlja suočava kako bi održala obrtanje motora u industriji koja čini oko  12% godišnje proizvodnje.

Konkurencija sa jeftinih tržišta  jugoistočne Evrope, prelazak na električna vozila i napetosti u globalnoj trgovini  su među glavnim udarima koji ometaju malo centralnoevropsku državu dok proizvođači automobila razmišljaju  o pokretanju budućih  proivodnih linija.

Sama kompanija Volkswagen razmišlja  o izgradnji nove fabrike u Istočnoj Evropi, sa  trgovinskim publikacijama koje navode Bugarsku, Srbiju i Tursku kao najverovatnije lokacije.

Dok je David našao posao kod drugog proizvođača automobila, otpuštanja u fabrici u Bratislavi, koja takođe proizvodi modele Audi Q7 i Q8, stavili su Vladu na oprez.

„Da bismo koristili metaforu automobila, vidimo svetlo upozorenja, ali još uvek ne moram da popravimo automobil“, rekao je ministar ekonomije Peter Ziga za Rojters. „Imamo 300.000 ljudi koji rade u automobilskom sektoru (direktno i indirektno). Ako im se nešto dogodi, to bi bilo ozbiljno“

Nesigurnost koja vlada, je podstakla sindikate, koji su se  ranije zalagali za povećanje plata,  da promene taktiku. „U ovom trenutku se ne fokusiramo na plate, prioritet  je stabilnost posla.“ , izjavio je za Rojters  šef Volkswagenovog sindikata Zoroslav Smolinski. „Moram da čekamo najgore trenutke i najbolja vremena.“

Nastojeći da  ojača automobilsku industriju koja čini 44% industrijske proizvodnje i 40% izvoza, Vlada je odobrila subvencije za  povećanje prodaje  električnih automobila i najavila poreske olakšice u iznosu od 200% od iznosa uloženog u  istraživanje i razvoj.

U isto vreme, potezi za povećanje minimalne zarade i povećanje bonusa za noćne smene  uvede prošle godine, čine  Slovačku manje konkuretnom, rekao je Jan Pribula, generalni sekretar Slovačke auto-industrije.

„Ovo je vreme kada kompanije odlučuju koja će  dobiti nove modele za sedam godina“, kaže Pribula čija grupa predstavlja  četiri slovačka  proizvođača automobila- Volkswagen, PSA grupa, KIA i Jaguar Land Rover- zajedno sa dobavljačima, istraživačkim institucijama i uvoznicima. „Važno je poslati signal da smo odgovori jer sada postepeno gubimo konkurentsku prednost“

Češki, Mađarski izazovi

Slovačka nije jedina centralnoevropska zemlja koja se suočava sa takvim izazovima. Članovi Evropske unije u  Češkoj republici u kojima se nalazi Volkswagenov brend – Škoda, i Mađarska, gde i BMW i Daimler imaju svoje pogone, u velikoj meri  se oslanjaju na ulaganja stranih  proizvođača automobila.

Glavni ekonomista Deloita, David Marek izjavio je da bi 25-procentna tarifa za uvoz automobila bila iz Evrope u SAD smanjila prihode češke automobilske industrije za  12 milijardi kruna (532 miliona dolara) godišnje.

Poljska, najveća ekonomija u regionu, kladi se na električna vozila, postavljajući cilj da do 2025. godine na put izađe 1 milion takvih automobila i kombija, naglašavajući bitku za investicije, budući da auto-industrija  obuhvata nove tehnologije.

„Uzeto je zdravo za gotovo da bi fabrike u Bratislavi samo nastavile i proizvele model sledeće generacije“, rekao je Calor Thomas, auto analilitičar iz LMC Automotive. „ Ali ne možemo samo da pretpostavimo. Fabrike neće morati da se bore samo za nove modele, već će se suočiti i sa većom konkurencijom da bi zadržale nove generacije modela koje proizvode.

Volkswagen je do sada ove godine smanjio proizvodne linije u Bratislavi i vratio pozajmnjene radnike iz Audi-ove fabrike u Mađarskoj  pozajmljenje 2016te godine.

„Ovo je ključna godina koja će odlučiti o budućnosti slovačke fabrike“, izjavio je Oliver Grunberg  izvršni direktor VW, dodajući da se odluka očekuje do kraja godine. Poboljšanje poslovnog okruženja u Slovačkoj pomoglo bi  povećaju atraktivnosti  fabrike u Bratislavi, rekao je on.