Travalyst – nova inicijativa za održivi turizam

Kad se u promovisanje održivog turizma uključi član britanske kraljevske porodice, mediji i javnost temi poklone posebnu pažnju. Princ Hari, vojvoda od Saseksa, osnovao je novu humanitarnu fondaciju Sussex Royal, i u okviru nje, prve nedelje septembra pokrenuo inicijativu Travalyst. Cilj Travalyst-a je poboljšanje zaštite životne sredine lokalnih zajednica pred “najezdom” turista, i stvaranje uslova da one od putnika posetilaca imaju dodatnu korist.

Inicijativa na ovako visokom nivou privukla je, naravno, velike brendove, pa su snage udružili Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor i Visa. Sam princ Hari, na promociji je imao prigodno obraćanje, istakavši da ga je na ovaj korak pokrenula i jedna rečenica sedmogodišnjeg dečaka sa Kariba. “Zbog tvoje zemlje umire koralni greben u mojoj zemlji” – rekao je mališan princu za vreme njegove poslovne posete ostrvima, što je Hariju poslužilo kao dodatna inspiracija…

I dok mediji komentarišu da princ Hari želi da se, na ovaj način, umanje optužbe kojima je izložen zbog prekomerne upotrebe privatnih aviona i njihovog uticaja na životnu sredinu, kompanije koje stoje sa njim rame uz rame mogu svojim značajem da doprinesu uspehu. Pretpostavlja se uvođenje sertifikacije i “bedževa”, kojima bi bili nagrađeni oni koji se putovanjima i turizmom bave na održiv način.

Večiti problem, težak za prevazilaženje, su, upravo, avionski letovi, čiji bi broj trebalo da se smanji ako se želi održivost. Dok se ne pronađe način da se to reši, sigurno će se više govoriti o koristima za lokalne zajednice.

Inicijativa je, dakle, tu, i očekuju se dalji koraci. Odgovarajući na pitanje kada, glavni akteri iznose prilično “rastegljiv” period od “narednih 18 meseci”. Sve kompanije već ranije su pokrenule i sopstvene aktivnosti na širenju “eko-turizma”, koje su naišle na dobar odjek. Trip Advisor se, na primer, bavi zaštitom životinja na destnacijama, Booking.com je pažnju posvetio smeštaju u porodične kuće i podršci lokalnih turističkih start-apova, Skyscanner je uveo “eko-rejting” u svoje listinge…

Imajući sve u vidu postoji nada da će “veliki igrači” imati dovoljno snage da promovišu promene u načinu sticanju profita u turizmu, ali i ponašanju turista u budućnosti.