Ako grom udari u avion – bezbedni ste
Nevreme sa grmljavinom u letnjim danima je uobičajeno, a to je i sezona godišnjih odmora, pa su putovanja avionom češća nego inače. Na zemlji su gromobrani sistem zaštite na koje možemo da se oslonimo sa punim poverenjem. Šta se, međutim, dešava u vazduhu, kada se avion probija kroz tamne oblake pune električnog naboja? Ništa toliko značajno da bi putnici bili zabrinuti.
Iznenadiće Vas podatak da svaki avion biva pogođen gromom najmanje jednom godišnje. On je tu gde je i svakako je, sa delovima napravljenim od metala, provodnik – obično između različito naelektrisanih oblaka. Nos aviona i vrhovi krila kao najistureniji su najčešće na udaru, ipak, čitava površina aviona samo je spoljašnji oklop. Od udara groma mogu ostati tragovi na površini, ne i posledice.
Putnici vide munju i čuju grom, nešto jače nego na zemlji, i obično ne znaju da se radi o udaru. Može se desiti da na trenutak zatrepere svetla i da posada ima kratkotrajno ometanje tehničkih parametara koje prati. I to je sve. Nekada piloti odluče da prizemlje avion na obližnji aerodrom, kako bi ga serviseri pregledali. Što nikako ne znači da su putnici bili ugroženi – radi se, jednostavno, o preventivnoj proceduri.
Zaštita aviona od udara groma predmet je višedecenijskog rada inženjera specijalizovanih za ovu oblast i izvodi se u fazi konstrukcije aviona. Posebna pažnja usmerena je na bezbednost elektronike i sistema sa gorivom. Poslednja avionska nesreća u svetu u kojoj je udar groma bio uzrok pada aviona dogodila se 1967. godine u Sjedinjenim Američkim Državama, kada se upravo zapalilo gorivo.
Danas su ti problemi uspešno rešeni i avioni su projektovani da podnesu mnogo više od 30 hiljada ampera električnog pražnjenja, koliko se nalazi u prosečnom udaru groma.