Ako grom udari u avion – bezbedni ste

Nevreme sa grmljavinom u letnjim danima je uobičajeno, a to je i sezona godišnjih odmora, pa su putovanja avionom češća nego inače. Na zemlji su gromobrani sistem zaštite na koje možemo da se oslonimo sa punim poverenjem. Šta se, međutim, dešava u vazduhu, kada se avion probija kroz tamne oblake pune električnog naboja? Ništa toliko značajno da bi putnici bili zabrinuti.

Foto: Flickr/HéctoRSantiago
Foto: Flickr/HéctoRSantiago

Iznenadiće Vas podatak da svaki avion biva pogođen gromom najmanje jednom godišnje. On je tu gde je i svakako je, sa delovima napravljenim od metala, provodnik – obično između različito naelektrisanih oblaka. Nos aviona i vrhovi krila kao najistureniji su najčešće na udaru, ipak, čitava površina aviona samo je spoljašnji oklop. Od udara groma mogu ostati tragovi na površini, ne i posledice.

Putnici vide munju i čuju grom, nešto jače nego na zemlji, i obično ne znaju da se radi o udaru. Može se desiti da na trenutak zatrepere svetla i da posada ima kratkotrajno ometanje tehničkih parametara koje prati. I to je sve. Nekada piloti odluče da prizemlje avion na obližnji aerodrom, kako bi ga serviseri pregledali. Što nikako ne znači da su putnici bili ugroženi – radi se, jednostavno, o preventivnoj proceduri.

Foto: Flickr/Darin House
Foto: Flickr/Darin House

Zaštita aviona od udara groma predmet je višedecenijskog rada inženjera specijalizovanih za ovu oblast i izvodi se u fazi konstrukcije aviona. Posebna pažnja usmerena je na bezbednost elektronike i sistema sa gorivom. Poslednja avionska nesreća u svetu u kojoj je udar groma bio uzrok pada aviona dogodila se 1967. godine u Sjedinjenim Američkim Državama, kada se upravo zapalilo gorivo.

Danas su ti problemi uspešno rešeni i avioni su projektovani da podnesu mnogo više od 30 hiljada ampera električnog pražnjenja, koliko se nalazi u prosečnom udaru groma.